ایران درجه یک:غذاهای مکزیکی همیشه با انواع فلفل طعم دار می شوند و در کشور مکزیک چیلی یا فلفل قرمز، تنوع بسیاری دارد. زادگاه گوجه فرنگی هم که گونه های مختلفی دارد، مکزیک است و در تهیه انواع غذاهای مکزیکی از این سبزی قرمزرنگ هم استفاده می شود...

می گویند غذاهای مکزیکی از نظر تازگی و اینکه از مخلوط چند سبزی تهیه می شوند، شباهت زیادی به غذاهای چینی دارند. با ما همراه شوید تا با روش طبخ یکی از این غذاهای خوش طعم آشنا شوید.

● عـادت هـای غـذایـی مـکـزیـکـی هـا

مهم ترین مشخصه غذاهای مکزیکی، پرکالری و پرادویه بودن آنهاست. امکان ندارد غذای مکزیکی بخورید و متوجه طعم تند آن نشوید. یکی از غذاهای مهم مکزیکی «ترتیلا»ست. «ترتیلا» در واقع نان تردی است که آن را با انواع سس می خورند. مکزیکی ها در ۳ وعده صبحانه، ناهار و شام ترتیلا می خورند.

ترکیب ترتیلای تخم مرغ، در وعده صبحانه طرفداران زیادی دارد. ناهار این مردم را انواع پاستا، برنج، مرغ و گوشت قرمز تشکیل می دهد. در میان انواع موادغذایی، لوبیا، پنیر پیتزا و فلفل جزء اصلی غذاها را تشکیل می دهند.

مکزیکی ها دوست دارند شام را هر چه سبک تر صرف کنند. میوه، انواع غلات، شیر و بیسکویت بخشی از شام آنها را تشکیل می دهد و باز هم اگر مایل به خوردن غذای دیگری باشند، پیتزا و تاکو (یک غذای قدیمی مکزیکی) انتخاب های بعدی هستند.

مردم این کشور کاسترد (ترکیبی از شیر و تخم مرغ)، شکلات و میوه ای مثل نارگیل را به عنوان دسر می خورند.

از رایج ترین میوه ها در مکزیک می توان به آناناس، انبه و طالبی اشاره کرد. ذرت مانند فلفل در مکزیک انواع بسیاری دارد و در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می شود. گشنیز هم از پرمصرف ترین سبزی های برگی است که از آن در تهیه غذاهای مکزیکی استفاده می کنند.

● مـواد لازم (برای۴ نفر)

گوجه فرنگی / ۴ لیوان/ ۱۰۰ کیلوکالری

پیاز خردشده/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

برنج / ۲ لیوان/ ۴۸۰ کیلوکالری

روغن کانولا/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری

سیر/ ۴ حبه/ ۵ کیلوکالری

نمک / به میزان دلخواه / ۰ کیلوکالری

لیموی تازه / ۱ عدد/ ۵ کیلوکالری

دانه ذرت تازه / ۱ لیوان/ ۱۶۰ کیلوکالری

● طـرز تـهـیـه

ابتدا پیاز و گوجه فرنگی را در مخلوط کن، خوب مخلوط کنید. برنج را بعد از شستن، برای مدتی در آب بگذارید تا خیس بخورد. روغن را در قابلمه ای نسبتا بزرگ بریزید و بعد از داغ شدن، سیر، برنج، پیاز، گوجه فرنگی، ذرت و نمک را به آن اضافه کنید و پس از ریختن ۲ لیوان آب به مدت ۳۵ ۳۰ دقیقه بگذارید این مواد بپزند. در مرحله پایانی، لیموی تازه را روی برنج بریزید، حالا پلوی شما آماده صرف است.

● مـقـدار کـالـری

این غذا در مجموع تقریبا ۱۰۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم، آن میان ۴ نفر، به هر نفر ۲۵۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید که برای وعده ناهار مناسب است.

● ذرت؛ ضـدبـیـمـاری هـای قـلـبـی

این غله مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم دارد به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۲۲۰ میلی گرم پتاسیم دریافت می کند. این ماده غذایی از منابع ویتامین های گروه B نیز است. به همین دلیل عادت به مصرف آن باعث جلوگیری از برخی بیماری های مادرزادی نوزادان می?شود که بر اثر کمبود دریافت اسید فولیک در مادران آنها، بروز می کند. اثر مثبت دیگر ذرت دریافت فولات و اسید فولیک و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی است. این غله می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به خصوص در افراد مستعد کاهش دهد. البته نباید فراموش کرد که هر نصف لیوان ذرت، یک واحد غلات محسوب می شود و ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد که باید در کالری روزانه فرد محاسبه شود.

● گـوجـه فـرنـگـی؛ ضـدچـربـی خـون

یکی از پرمصرف ترین سبزی ها در میان مکزیکی ها، گوجه فرنگی است که انواع بسیار متنوعی در این کشور دارد. این سبزی منبع ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و بتاکاروتن است. نتایج بررسی ها نشان داده اند که مصرف مرتب این سبزی با کاهش سطح LDL خون باعث کاهش کلسترول می شود و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. به تاخیر افتادن نشانه های پیری نیز یکی دیگر از فواید گوجه فرنگی است زیرا مملو از آنتی اکسیدان هایی است که با خنثی و غیرفعال کردن رادیکال های آزاد، روند پیری را به تاخیر می اندازند. هر لیوان گوجه فرنگی خردشده یک واحد سبزی محسوب می شود و ۲۵ کیلوکالری انرژی دارد.

● بـرنـج؛ ضـد کـمـبـود انـرژی

یکی دیگر از غلاتی که در این غذا وجود دارد، برنج است؛ غله ای که ۱۰۰ گرم از آن، ۵۴ میلی گرم پتاسیم به بدن می رساند. برنج قهوه ای منبع فیبر است و در صورت اضافه وزن و چاقی ، خوردن این برنج توصیه می شود. برنج پروتینی به نام گلوتن ندارد بنابراین کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، می توانند آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند و از آرد آن برای مصرف روزانه استفاده کنند. فراموش نکنید که هر ۵ قاشق غذاخوری برنج پخته، یک واحد غلات محسوب می شود و ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد و این موضوع به وجود کربوهیدرات هایی برمی گردد که در آن وجود دارند بنابراین کسانی که دچار کمبود انرژی هستند، بهتر است این ماده غذایی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

● اگر چربی خون دارید

بهتر است در تهیه این غذا از روغن زیتون استفاده کنید و سیر بیشتری در آن بریزید. زیرا هر دو این خوراکی?ها باعث کاهش چربی خون شما خواهند شد.

● اگر اضافه وزن دارید

از آنجا که این غذا از دو غله تهیه می شود، بهتر است به مقدار مصرف آنها دقت کنید زیرا در غیر این صورت بیش از مقدار موردنیاز انرژی دریافت خواهید کرد و به این ترتیب اضافه وزن و چاقی در شما شدت خواهد یافت.

● اگر یبوست دارید

دریافت فیبر از طریق این غذا برای شما مفید است. می توانید مقدار سبزی مصرفی را با افزودن هویج، فلفل دلمه ای و کرفس افزایش دهید تا مشکل گوارشی تان بهبود پیدا کند.

پروانه شهرکی / روزنامه سلامت